Nieuwsbrief KBV: Actualiteit in de Binnenvaart

Nieuws

Training: Financiën voor niet-financiëlen

18/10/2018

29 september en 13 oktober organiseerde KBV de tweedaagse training Financiën voor niet-financiëlen: de balans en de resultatenrekening. Dit is wat de deelnemers ervan vonden:

“Het was top!“

“Inhoudelijk zeer makkelijk te volgen, goede uitleg aansluitend op de praktijk met goede tips en tools”

“Zeer tevreden! Heb de cursus zeker niet als saai ervaren terwijl dat wel mijn verwachting was.”

“Duidelijk heldere uitleg”

“De balans van een bedrijf in menselijke taal verwoord en begrijpbaar gemaakt”

“Heel goed gegeven les”

foto_01.jpg

foto_02.jpg

Klik hier als je meer wilt weten over deze training.


Workshop: KRIJG GRIP OP UW KOSTEN. KOSTPRIJSBEREKENING BINNENVAART.

08/10/18

5 oktober 2018 organiseerde KBV de workshop Kostprijsberekening Binnenvaart. De deelnemers werkten het online-programma KoBi Kostprijsberekening Binnenvaart en leerden waar op te letten bij het beoordelen van de kosten van het schip.

Heeft u de workshop gemist maar wil u graag de kostprijsberekening maken voor uw schip, dan kan u hier inloggen. De handleiding kan u downloaden.

Infosessie: RIS, AIS en VisuRIS.

07/10/18

15 september 2018 organiseerde KBV een infosessie over RIS, AIS en VisuRis. De aanwezigen kregen praktische informatie over de VisuRis-app, de privacy-garanties en geplande diensten tijdens de presentatie van Jan Gilles, RIS-coördinator Exploitatie bij De Vlaamse Waterweg nv.

Heeft u de infosessie gemist maar wil u graag de presentatie bekijken, dan kan u de presentatie downloaden.

foto_01.jpg foto_03.jpg foto_02.jpg


PERSBERICHT Vlaamse Waterweg NV

25/04/2018

Bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve gaat in juni 2018 van start

Begin juni 2018 starten de werken voor de bouw van een nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve (deelgemeente van Wielsbeke). De werken maken

deel uit van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.

Een nieuwe, grotere sluis

Seine Schelde Vlaanderen is een grootscheeps binnenvaartproject van De Vlaamse Waterweg nv, dat steun geniet van de Europese Unie. “Vlaanderen investeert 50 miljoen euro in een belangrijke schakel van de nieuwe watersnelweg, die het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “De hele Leie wordt klaargestoomd voor schepen die evenveel kunnen vervoeren als wel 200 vrachtwagens.

Zo kunnen we vrachtwagens weg halen van de weg en ze op het water zetten.”

Wat met de bestaande sluis?

De nieuwe sluis komt niet op dezelfde plaats als de oude sluis, maar wel in de onmiddellijke omgeving. Dit is noodzakelijk, omdat tijdens het bouwen van de nieuwe sluis, de bestaande sluis in gebruik

moet blijven om scheepvaartverkeer verder mogelijk te maken. De bestaande sluis is 16 meter breed en laat uitzonderlijke transporten toe. De nieuwe sluis wordt dus langer, maar blijft even breed zodat alle schepen die nu door de sluis kunnen varen ook door de nieuwe sluis zullen kunnen varen.

De huidige sluis wordt volledig afgebroken en er komen nieuwe kaaimuren en een insteekdok.

Omleiding voor fietsers en voetgangers

Tijdens de werken zal er heel wat materiaal moeten aan- en afgevoerd worden. Om de hinder te beperken, verloopt dit transport zoveel mogelijk via het water.

Toch is er ook werfverkeer op de weg noodzakelijk. Deze aan- en afvoer zal via het jaagpad op linkeroever verlopen. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen, wordt het jaagpad voor de volledige duur van de werken afgesloten vanaf de 13de Liniestraat in Wielsbeke tot aan de Zultebrug.

Tussen 15 juni tot 15 september zal het werfverkeer echter een andere route volgen.

Fietsers en voetgangers kunnen dan tijdens de zomerperiode gebruik maken van het jaagpad tussen de 13de Liniestraat en de Vlasstraat in Wielsbeke. Vanaf de Vlasstraat wordt de normale omleidingsroute terug gevolgd. Deze omleiding is geldig voor de volledige duur van de werken, telkens in dezelfde periode.

Vanaf de Zultebrug volgt het werfverkeer de openbare weg. Om de wegen niet te veel te belasten, zal tijdens periodes met veel werfverkeer het jaagpad op rechteroever gebruikt worden.

Het jaagpad tussen de Zultebrug en de N43 wordt dan ook volledig afgesloten voor fietsers en voetgangers om de veiligheid te garanderen. Als het jaagpad wordt afgesloten, zal er tijdig signalisatie geplaatst worden.

Aanleg van de omgeving

Door de verbreding van de waterweg ter hoogte van de nieuwe sluis, zullen het jaagpad en de beek enkele meters moeten opschuiven. Naast de gracht komt een groenstrook met bomen. Verder wordt er ook een nieuw gebouw gebouwd om de sluis te kunnen bedienen en om reserveonderdelen te stockeren. Verdieping van de Leie en nieuwe kaaimuren.

De Leie in Sint-Baafs-Vijve is momenteel 3,50 meter diep. Dit is niet diep genoeg om grotere schepen vlot te laten varen en dus is een volop gewerkt aan een nieuwe oever. Er komt een nieuwe kaaimuur die de toegang tot de huidige sluis verbreedt. Dit is noodzakelijk, aangezien er tijdens de bouw van de nieuwe sluis ruimte op het water wordt ingenomen.

De nieuwe kaaimuur is zo goed als afgewerkt en zorgt er dus voor dat de huidige sluis steeds toegankelijk blijft tijdens de werken. De werken aan de kaaimuur ter hoogte van het bedrijf Leievoeders zijn zijn eveneens begin dit jaar gestart. Ook de andere kaaimuren en oevers komen tijdens de werken nog aan de beurt.

Op woensdag 2 mei 2018 wordt er een infomarkt georganiseerd in OC Den Aert, Sint-Bavostraat 23 in Wielsbeke. Iedereen is welkom tussen 16.00 u en 20.00 u voor meer informatie over zowel de bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve, de uitbreiding van de River Terminal Wielsbeke en het concept van de aanleg van natuurvriendelijke oevers tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve. Inschrijven is niet nodig. Onze experten staan alvast klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen hield op 16 september een slotmeeting voor binnenvaartsector

De slotmiddag van het project Falingpreventie was op vrijdag 16 september in Urban City, Ankerrui 9 te Antwerpen.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Times New Roman'} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 5.0px; font: 12.0px 'Times New Roman'}

Locatie

Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV)

Straatsburgdok Zuidkaai 11
2030 Antwerpen

Email
info@kenniscentrumbinnenvaart.be